Als woningcorporatie beheert u duizenden woningen en vaak tientallen complexen. Gebouwen die onderling vaak flink van elkaar verschillen. Zo heeft een deel van deze woningen en appartementen een uitdaging op het gebied van energieverbruik. Regelmatig krijgen wij dan ook de vraag: wat kunnen we het beste doen om dit complex of deze groep woningen een energielabel B of hoger te geven? Noom stelt dan een meerjarig onderhoudsplan (MJOP) op. In dit plan kijken we 25 jaar vooruit als het gaat om onderhoudswerkzaamheden. Steeds in stappen van vijf jaar. Daarnaast werken we drie verschillende scenario’s uit. Wat is er nodig om het doel minimaal te halen? Wat is resultaat bij extra inspanning? Welke maatregelen maken het complex gasloos? Noom zorgt ervoor dat uw vastgoedonderhoud goed geregeld is.
Voor de uitvoering van vastgoedonderhoud is direct contact met de huurders cruciaal. Ook al werken wij aan de buitenschil van een woning of complex, toch is het belangrijk dat de bewoner thuis is want we moeten altijd wel één of meerdere keren binnen zijn. De kans dat onze uitvoeringsplanning exact matcht met de agenda van de bewoner is niet zo heel groot. Bij Noom verplaatsen we ons graag in de klant. Wat zouden we zelf prettig vinden? Zo ontstond het idee van de Noom-app.
Denken in oplossingen. Een voorbeeld uit de praktijk
“Noom verzorgde in West-Brabant het onderhoud aan een complex met 38 huurappartementen. Bij de uitvoering van de werkzaamheden moesten we bij elke huurder in totaal drie keer binnen zijn. Een logistieke puzzel. Al was het maar omdat zo’n 80% van de bewoners 11 overdag aan het werk is. Bovendien hadden we te maken met tal van nationaliteiten. Informatiebrieven verspreiden of sturen is traag. Bellen is tijdrovend en met al die verschillende voertalen ook ingewikkeld. Zodoende bedachten we dat een app uitkomst zou bieden.”
Contact met de huurders kan in de praktijk een hele puzzel zijn. Zeker bij werkzaamheden die afhankelijk zijn van de weersomstandigheden. Dan wil je snel en makkelijk communiceren met alle betrokkenen. Een brief sturen duurt te lang en bellen werkt vaak niet. Zodoende bedachten we de Noom-app. Huurders installeren de app op hun telefoon en ontvangen vervolgens push-notificaties over het onderhoud aan hun woning of appartement. In de app kan de huurder zelf zijn of haar persoonlijke voorkeuren opgeven. Bijvoorbeeld op welke dagen dat er wel iemand thuis is. Zo ontwikkelde Noom een laagdrempelige oplossing waardoor iedereen up-to-date is over de ontwikkelingen en de voortgang.
De Noom-app heeft ook een chatfunctie. De huurder kan hiermee direct contact opnemen met ons. Bijvoorbeeld met een vraag. Met een complimentje of juist een klacht. Consulenten van de woningcorporatie hebben ook toegang tot de deze chat. U ziet: we zijn graag transparant. Met onze app krijgt u tot in detail inzicht in de waardering van huurders over de werkzaamheden.